در مورد راسخون فی العلم که در قران و روایات اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیه ذکر شده نظرتان چی هست بزرگوار. ایا غیر از معصومین ع کسی شامل این آیه میشه یا خیر ؟
البته این سوال و پاسخش کاربرد خاصی نداره اما گرچه مصداق تام و کامل صاحبان حقیقی علم و صاحبان حقیقی تاویل، معصومین علیهم السلام هستند اما با توجه به اینکه اتصال معنوی و معرفتی به اهل بیت ممکنه بنابراین میتونیم بفهمیم که راسخون منحصر در معصومین نیست و کسانی که بطور حقیقی و یقینی پیرو ایشان هستند نیز مشمول این مفهوم بلندخواهند بود.
ولی کلام اهل بیت ع فکر کنم در این مورد به وضوح مطرح شده باشه که کسی جز انها راسخون فی العلم نیست.
دیگه بحث اتصال معنوی و ... هم نداشته باشه . چون وهابیت لعن الله هم چنین عقیده ای رو برداشت کردن از مضمون این ایه .
و خودشان را بخاطر اتصالات به ظاهر معنوی و معرفتی به خدا و رسولش راسخون فی العلم معرفی میکنند.
شما دانسته یا نادانسته حرف اخباری ها (انجمن حجتیه) رو میزنید و مشخصه از اهل تفکیک هستید که اینطور معارف رو از هم جدا میکنید و اینکه قطعا نظر شما مردوده چون کسانی مانند سلمان، ابوذر، کمیل، مفضل و... که معصوم نبودند به این دایره وارد شدند. مثلا در روایات وارد شده. ما سلمان رو صاحب علم اولین و آخرین میبینیم. پس انحصار علم و راسخون در اهل بیت به معنایی که شما میگید مبنای صحیح نداره و بر اساس ظاهر روایات هست که از نظر ما مردوده.
این نظر هیچ ارتباطی هم به وهابیت نداره چون وهابیت اساسا اهل بیت رو قبول ندارند که در بحث ما جای طرحش باشه اما نشون میده خاستگاه فکری شما، تکفیر دیگران هست و بجای ارائه ادله بدنبال تشبیه دیگران با وهابیت هستید! در حالیکه این روش دقیقا کاریست که وهابیها میکنند و هرکس جز خودشون رو کافر و از مسیر حق خارج میدونند.
و این توصیه رو هم به شما بکنم که مطابق سیره ائمه هدی اگر کسی رو با نیت نادرست مورد پرسش قرار بدیم در حالیکه پاسخ سوال رو میدونیم نه تنها از بدترین افعال اخلاقی ست بلکه مغضوب و مطرود خواهیم شد. باید نیت در سوال و جواب الهی و سالم باشه! ان شاءالله
متأسفانه کم کم ما هم داریم وارد این حریم میشیم که مذموم شده هست از نظر اهل بیت ع .
مثال سلمان و ... هم ربطی به راسخون فی العلم نداشت بزرگوار.
وقتی اهل بیت ع صراحتا عنوان میکنن که فقط و فقط و فقط ما هستیم راسخون فی العلم یعنی تمام و کمال خودشان هستند.
کما اینکه از 27 حرف علم فقط دو حرفش تا امروز بدست ما رسید و مابقی اون رو راسخ فی العلم یعنی قائم ال محمد ع قرار عست عیان کند و این هم دلیل دیگری بر بطلان تعمیم دادن این ایه به غیر معصوم.
چند روایتی رو در ذیل دلیلم عرض میکنم
حالا نمیدونیم حرف امام صادق ع رو قبول کنیم یا حرف و ادعای غیر معصوم رو !!
امام علی ع فرمود : کجایند کسانى که پنداشتند که راسخون در علم، غیر از ما اهل بیت هستند؟ همانا آنها بر ما دروغ مى بندند و بر ما ستم روا مى دارند . نهج البلاغه، ج 2 ص 27 . خطبه 144
امام باقر ع فرمود : نحن راسخون فی العلم فنحن نعلم تأویله ما راسخون در علم هستیم و ما تاویلش را می دانیم . وسائل الشیعة ج27 ص 198
امام صادق ع فرمود : راسخون در علم امیر المومنین ع و امامان ع از فرزندان ایشان می باشند . اصول کافی ج 1 ص 213 . وسائل الشیعة ج 27 ص 179
(لا یُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّد (ص) مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَدٌ وَلا یُسَوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَیْهِ أَبَداً هُمْ أَسَاسُ الدِّینِ وَ عِمَادُ الْیَقِینِ إِلَیْهِمْ یَفِیءُ الْغَالِی وَبِهِمْ یُلْحَقُ التَّالِی وَلَهُمْ خَصَائِصُ حَقِّ الْوِلایَةِ وَفِیهِمُ الْوَصِیَّةُ وَالْوِرَاثَةُ).
(هيچ كس با مرتبه و مقام خاندان پيامبر از اُمّت اسلامى سنجيده نمى شود و هيچ گاه كسانى كه خود مشمول نعمت هاى اهل بيت هستند، با خود آنان برابر نمى شوند؛ آنان اساس دین و ستون یقین هستند، هر که از حدّ در گذرد به آنان بازگردد، و آن که وامانده، بديشان پيوندد. حقّ ولايت خاص ايشان است و وصيّت و ميراث مخصوص آنان).بحار الأنوار: ج23 ص117.
و مانند کلام فرزندش صادق از آل محمد (ص) که فرمود: (یَا مَنْ خَصَّنَا بِالْکَرَامَةِ وَخَصَّنَا بِالْوَصِیَّةِ وَوَعَدَنَا الشَّفَاعَةَ وَأَعْطَانَا عِلْمَ مَا مَضَى وَمَا بَقِیَ وَجَعَلَ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَیْنَا وَجَعَلَنَا وَرَثَةَ الأَنْبِيَاءِ).
(اى كسى كه ما را به كرامت و وصايت ممتاز كرد و به ما وعده ى شفاعت داد و علم گذشته و آينده را به ما عطاء نمود و دل هاى برخى از مردم را به ما متمايل ساخت و ما را وارثان انبیاء قرار داد).بصائر الدرجات: ص149.
نقل چند روایت که حتی متن و سندش بررسی نشده ملاک و معیار نیست بلکه اصل قرآن کریمه و بعد 3 منبع دیگه.
همانطور که عرض کردم شما دانسته یا نادانسته در دام اخباری گری و قشری نگری افتادید.
حتی این روایت کپی شده ست و معانیشون غیر دقیق و با اشتباهه.
حرفهاتون هم پراکنده و بدون استناد عقلی ست.
این رو هم باید توجه کنید ادعا با دلیل متفاوته. شما به خیالتون بیان یکسری ادعا که عقلی هم نیست و مصادره به مطلوب دو سه روایت میشه مبنای دینداری که کاملا اشتباه و جز مخدوش کردن چهره اسلام نتیجه ای نداره.
بیشترین ضرباتی که اسلام در طول تاریخ و حتی زمان معصومین متحمل شده ناشی از همین تفکر سطحی غیرعاقلانه بوده.
شما باز هم دومین باره که اتهام اخباری و ... زدید.
کدام سند و ...
مگه کتاب قران رو که فرد فاسقی مثل عثمان در نهایت زد رو هم شما بررسی سندی می کنید؟
دین خدا مگه ناقص عرضه شد که با تعیین سند بخواهیم درستش کنیم.
اهل بیت ع خودشان معیار ندادن برای شناخت حدیث صحیح؟
لطف کنید بر اساس ادله خودمان که ثقلین هست این ایه رو تعمیم کنید به غیر معصوم.
که فلان جا اهل بیت و خدا صراحتا گفته راسخون فی العلم هم غیر معصومین هستند
اخباري يعني كسي كه به قرآن و عقل بي توجه ست و صرفا دنبال روايات ست.
قطعا سنديت هر سخني از هركس كه باشه بايد بررسي بشه و در اسلام علوم خاصي براي اينكار وجود داره.
اولا مبانی شما با بنده متفاوته و البته غلط هم هست چون منابع دین قرآن، عقل،روایات و اجماع هست نه ثقلین!
ثانیا این مباحث هیچ کاربرد و منفعتی نداره و شما صرفا بدنبال اثبات مدعای خودتون بدون هیچ سند و اصول عقلی هستید.
ثالثا این گروه برای این قبیل بحثها ایجاد نشده. کسی که مبنای افکارش روایات هست از نظر من از دایره حق خارجه و بحث کردن با او بی فایده ست.
4-5 روز قبل شما و چند نفره دیگه بطور همزمان وارد گروه شدید که نمیدونم چه کسی لینک رو در اختیارتون قرار داده اما نفر اول به محض ورود تبلیغ احمد الحسن منحرف ملعون رو در گروه قرار داد که حذف شد. نفر دوم که بدنبال شناسائی امام زمان علیه السلام بود و میخواست اثبات کنه عقل و اجماع حجیت ندارند و حالا شما بدنبال تعطیل کردن علوم و اجتهاد و اساسا عقل هستید و تصور میکنید همه جاهل هستند و فقط معصومین علم دارند پس باید در مغز و علم و تحقیق و کلا انسانیت رو تخته کنیم تا خود امام بیاد و بجای ما فکر کنه و تصمیم بگیره.
این تفکرات پوسیده ی اخباری نه در اسلام و نه در این گروه هیچ جایی نداره و اگر مطالب گروه براتون قابل استفاده نیست، تشریف ببرید در گروههایی که همفکر شما هستند.
باز هم جواب حقیر رو ندادید و همش اتهام اخوی
در مورد سید احمد الحسن الیمانی که فرستاده ای از سوی امام عصر صلوات الله علیه هست ، هم بنده موافق هستم اگر دلیلی بر رد و کذب بودن ایشان دارید عنوان کنید.
اونها هم با دلایلی مثل شما که عنوان کردید مثل عقل و اجماع و تفاسیر شخصی ملتهای دنیا و سایر عقاید رو تکفیر و مذبوح میکنند.
کسی منکر عقل و حیطه تفکر و تامل نیست و این امر الله و امر اهل بیت ع هست که تفقه و تامل کنید .
اما الاسف ما اومدیم این تامل و تفقه که از عقول ناقصه ما سرچشمه میگیره رو متقدم بر امر واضح معصوم ع کنیم.
جاسوس انگلیس فرستاده امام عصر هست و شما بر حق و ما که از قرآن و عقل و منطق و البته روایات میگیم منحرف هستیم؟!
ثابت کنید ایشان جاسوس انگلیس هست.
دست امثال شما با این تفکرات تکفیری و و وابسته به انگلیس و صهیونیزم به خون هزاران مسلمان و شیعه آلوده ست و جز غافلینتون، مفسد و مهدور الدم هستید.
لعنة الله علیکم اجمعین که دین خدا رو مایه انحرافات و ترویج اسلام انگلیس قرار دادید تا این مردم مظلوم و همه مسلمانان مظلوم منطقه بیش از پیش مورد ظلم مستکبرین قرار بگیرند.
دیگه اجازه تکرار این مطالب رو ندارید و حذف میشید
دوستان ارجمند با اینکه از تفکرات اینها و نفوذشون به گروه مطمئن شده بودم اما با اینحال اجازه دادم 3 نفرشون اظهار نظر کنند تا یقینی بشه. اینها عمدتا از عراق هستند و طرفداران فردی به نام احمد الحسن که اهل بصره ست و خودش رو فرستاده امام عصر و گاهی جانشین و گاهی فرزند ایشان معرفی میکنه. این فرد از سابقه دارهای مرتبط با حزب بعث هست که بارها دستگیر شده اما در فضای بهم ریخته عراق و با کمک انگلیسیها که در بصره حضور پررنگی دارند، امکانات فرهنگی و نظامی فراهم کرده . در فضای مجازی هم بسیار فعال هستند.
لطفا در گروههایی که هستید مراقب باشید.
ببخشد استاد متاسفانه اینگونه بحثها توی خیلی از گروههای مذهبی و دینی رواج پیدا کرده ولی یکی مثل من که سوادش در حد جواب دادن نیست چیکار باید بکنه و وظیفه اش چیه وقتی میبینه خیلی راحت باعث شسشوی عقیده بقیه افراد هستند؟
با وجود فضای مجازی و خصوصا شبکه های اجتماعی، اصلا نمیشه و نباید به گروه ها و افراد گمنام و ناشناخته در هیچ زمینه ای اعتماد کرد یک سری بدنبال فسادهای اخلاقی هستند. یکسری بدنبال سوء استفاده مالی هستند و یکسری هم مثل اینها بدنبال منحرف کردن مردم از راه حق هستند.
اگر در گروهی فعالیت دارید گرداننده گروه باید کاملا شناخته شده باشه و خصوصا اگر مباحث دینی مطرح میکنه خودش و اساتیدش مشخص باشند و همچنین با شخصیت حقیقش در گروه حاضر باشه نه عکسها و اسمهای متفرقه وگرنه به هیچ وجه صلاح نیست به ظواهر گروه وابسته بشیم و اعماد کنیم چون عواقب خطرناکی داره.