چگونه ميتوان فعل روح را در عالم خلق براساس منطقي اثبات كرد؟

این سوال دقیق و بلکه صحیح نیست چون روح صاحب فعل نیست بلکه افعال با هدایت نفس که خواص مادی نیز داره، توسط جسم انجام میگیره.

البته در برخی متون اسلامی و همچنین در نگاه تجربه گرای غربی، "نفس" بجای "روح" به کار برده میشه که البته صحیح نیست و باید دقت بشه که اینها متفاوت و مستقل از یکدیگر هستند.

ما مسلمانان معتقديم ارواح طيبه معصومين داراي فعل هستند

مثلا به مشهد ميرويم و از امام رضا حاجت و تقاضايي مطلبيم

نباید بحث "ولایت" رو با استمداد از روحِ کسی که از دنیا رفته اشتباه بگیرید!

امام رضا و دیگر اولیاء الهی مظهر "حی لایموت" هستند و ربطی به مسئله تعلق روح، نفس و این مسائل پیش پاافتاده ی مرتبط با ما خاکنیشنها نداره

روح که "مجرد" و "فرا مادی" ست امکان فعل که "مادی" و "فیزیکی" ست نداره مگر به اسباب مادی! که در بحث جاری، سبب فعلیت یافتنِ خواسته روح، نفس و سپس جسم انسان هست؛ و اینها هیچ ربطی به بحث ولایت و ولی الله نداره

باید بتوانید اینها رو هم از هم تفکیک کنید

هر انسانی-حتی انسان کامل- وقتی جسم داره، فعل هم داره اما وقتی از دنیا میره طبیعتا فعلی نداره اما او چون صاحب روح کلیه ست میتونه در هر چیزی تصرف کنه به این میگن ولایت؛ این ربطی به فعل داشتن روح نداره

پس چون حضرت داراي روح كلي ميباشند فعل دارند

درست فهميدم!

روح هیچ فعلی نداره!

ما از ولی الله استمداد میکنیم که همه عالم تحت تصرف حقیقت وجودی اوست نه از کسی که از دنیا رفته و الان روحش به کمک ما می آید!

اینکه کسی بعد از مرگ روحش از جسمش جدا میشود و... مابقی مسائل، درباره انسانهای معمولی ست نه ولی الله، او خود، روحبخش و جانِ عالم است و نمیتوان دیگر موجودات و انسانها را با ایشان مقایسه کرد!

بطور طبیعی در ابتدا انسان تصور میکنه اولیاءالله هم مانند دیگر انسانها هستند اما با دقت و بررسی بیشتر و البته استحکام ایمان و تعمیق معارف، مشخص میشه به فرموده حضرت رضا علیه السلام: لا یقاس بنا احد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Template Design:Dima Group